söndag 1 augusti 2010

Järnåldersdräkt

I två dagar satt jag och sydde flitigt på min järnåldersdräkt inför Kils arkeologidag.

Tänk er ett massivt brett tygrör av linnetyg, dra det över huvudet och knyt sedan ett snöre runt midjan. Nyp ihop tyget på var sin sida av halsen voila - michelingubbe!!!!

Jeeez det ser verkligen inte klokt ut OCH det är mycket otympligt att gå omkring eller arbeta i. På bilderna som jag använt så ser figurerna inte alls ut som jag gör i detta spektakel, hrmpf

Nepp, jag har tittat runt lite mer och det måste finnas andra varianter för dräkter under den faktiskt ganska långa tidsperioden 0-800ekr i runda slängar. Man kan tänka sig att kvinnor var fåfänga även på den tiden (för att inte prata om männen då ) och många varianter på klädstilar bör ha funnits än de få som överlevt tidens gnagande tand i gravar.

Så, det blir ännu en tripp till stugan, där det inte finns distraktioner så att jag kan förvandla den gigantiska soppåsen i lin till en dräkt som en kvinna kan bära.

På återseende...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar